14 apr. 2008

Liten börs med metallås

Jag har tidigare i min blogg visat väskor med metallås som jag gjort och Malin E hade frågor om dem, så jag tänkte visa en bildserie på hur jag gör en liten börs med metallås ifall någon är intresserad av att prova själv. Här är materialen jag tänkte använda........ett småblommigt som yttertyg, randigt som foder, ett mossgrönt för hjärtapplikation och ett metallås som är 8cm brett.........

...man klipper till två pås-delar i fodertyg och två i yttertyg, hur stora påsar man gör är en smaksak men just vid låset är det viktigt att höjden är samma som låset och att påsen är litet bredare nertill vid låset så som ni ser på bilden där jag placerat låset på en av ytterpåsdelarna. I detta skede har jag också gjort applikationen med hjärtat i mossgrönt tyg...........nästa steg är att sy ihop de två tygerna till påsar, sidorna och botten i en enda söm och så har jag sytt av hörnen för att det ser trevligare ut, dock inget måste, pressa isär sömsmånerna........(den observanta ser att jag satt limtyg på insidan av yttertyget för att ge börsen stadga).......

.....sen trär man in yttertygspåsen i foderpåsen räta mot räta och syr en kort söm i "gropen" där jag visar med fingret och klipper hack i tyget i början och slutet av den korta sömmen.......

......vänd så påsen med rätsidan ut och pressa de sydda "groparna" släta och fina. Efter det syr man in smal snodd med sicksacken i ytterkanterna båda påsarna tillsammans, jag har använt gardinsnodd i nylon..........sätt lim i skåran på metallåset, gutermann har ett bra textillim med lång "pip" på tuben så man når bra också i hörnen.......
......kör in den sicksackade påskanten i skåran på metallåset, använd gärna en bastant nål när du knuffar in tyget så att det sätter sej på plats. Jag brukar alltid göra en sida åt gången och låta torka emellan innan jag tar nästa sida.......
.....till nästa skede behövs en tång för när båda sidorna har torkat klämmer man ihop låsets sidor så att de smiter tätt och snyggt åt runt tyget. Jag har limmat läderbitar med snabblim på min tång så att det inte blir fula märken av metallen, men man kan ju bara ta ett grövre tyg som skydd mellan tång och lås......


......och så har vi den färdiga börsen på bild....det blänker till av kamerablixten, men jag hoppas att ni har överseende med det.......visst är det roligt och enkelt, nu alla till symaskinerna och sy börsar åt er, hopp, hopp!!!!!

14 kommentarer:

  1. Hej,
    Tack för den fina syundervisningen. Jag har inte tidigare sytt börsar med metallås. Kanske är det dags att pröva på det nu?

    SvaraRadera
  2. Hei!Den lille vesken ble fin.Fin fremgangsmåte.Flotte bilder av prosesen.Men hvor Kjøper du låsen?
    Ha det bra!Hilsen Linda :))

    SvaraRadera
  3. Tack för en väldigt bra beskrivning på hur man får fast metallåset på börsen!!

    SvaraRadera
  4. Tusen takk for tipset:-)

    nå vet jeg hvordan låsene festes!!

    Ha en fin weekend!

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Åh va kulmed en breskriving! Ser ju inte SÅ svårt ut även omdet säkertär pilligt ochmanfår öva lite.Ska se om jag kan hitta några sånna där spännen och sedn prova på.KUL!! Och TACK för beskrivningen givetvis!!
    Kram MAlin

    SvaraRadera
  6. Hej igen!!
    Ja fy vad jag skriver och tjatar här i bloggen hos dig men jag har letat och letat i flera dagar känns det som och kan inte hitta några sånna där metall lås att köpa någonstans.Har du tips på något ställe där de finns att köpa undrar jag??? Nu orkar jag inte leta nämligen mer, hoppar in i duschen istället.=o)
    KramMAlin

    SvaraRadera
  7. Vad kul att hitta en sådan fin blogg med både lappteknik och broderi. Vilken bra beskrivning.
    Tack från rutViola
    www.metrobloggen.se/RutViola
    som har en blandad blogg.

    SvaraRadera
  8. Tack för att du lagt ut beskrivning på att sy en portmonnä. Jag fick länken från en lista och den ska jag spara tills jag köpt en bygel. Nu ska jag kika på mer hos dej.
    Hälsningar
    Anette

    SvaraRadera
  9. Tack för din super tutorial. Jag länkade till den från min blogg, hoppas det är okej:)

    Hälsningar
    Sofia

    SvaraRadera
  10. HEj! Och tack för en jättebra beskrivning av hur man gör såna fina börsar! Jag är nyfiken på var du fått tag på betalllåset? Har letat lite överallt men hittar inga.. =(

    Som tack för det bra tipset kan jag tipsa dig om skapartips och återbruksideer på min blogg: http://oknytt.se

    Ha en toppendag!

    mina vamaste! / oknytt

    SvaraRadera
  11. Bra och pedagogisk beskrivning! Tack för den!/Agneta

    SvaraRadera
  12. Jättefina grejor du gör! Kul att kika in på din sida. Jag är så himla sugen på att försöka mig på dessa börsar med metallås, men jag hittar dem verkligen ingenstans... Vart köper du dina?

    SvaraRadera
  13. Hej!

    Håller med Gosi, både i att du gör fina saker och på frågan var du hittar metallåsen?

    SvaraRadera
  14. Tack för de fina instruktionerna! Jag har tidigare stickat en börs, men är novis på symaskin så all hjälp behövs! :)

    Jag länkade från min blogg, jag hoppas det är okej?

    http://lindas-hemligheter.blogspot.fi/

    SvaraRadera