22 maj 2016

Nu som då.........

.................vill man ju ha lite nya kläder och för mej innebär det mycket sällan besök hos klädaffären, nej istället dyker jag in i mina tygförråd (och ja det finns att dyka i kan jag lova)
 Tyckte att några nya tunikor inför sommaren skulle vara på sin plats så jag plockade fram ett rutigt bomullstyg i rosa och vitt och såhär blev den

 Eftersom jag klippte tunikans nedre del på helsnedd gjorde jag fickorna raka i trådriktningen och rundade hörnen

 Ärmarna gjorde jag "flickiga" med rynk i både ärmsöm och ärmfåll

 En helt vanlig tråkig urringning med infodring

 Dragkedja i ryggen

 Tunika nummer två klippte jag i ett svart/vitt rutigt bomullstyg och den biten köpte jag vid Frälsningsarméns loppis "Myrorna" i Umeå när jag var dit i höstas, tack Maine för att du guidade mej till de bästa shoppingställena :o)

 Jag piggade upp det svart/vita med smalt cerise färgat band i ärmar och på framstycket

 Och när nedre delen på framstycket är rakt här gjorde jag fickorna på helsnedd istället

 Tredje tunikan är också bomullstyg, men i tunn smalrandig sammet

 Satte gummiband delvis i ärmfållen, undersidan är slät

 Likadan urringning här också

 Och dragkedja i ryggen

Den här har fickor i sidsömmarna

Modellen till tunikorna tog jag från ett gammalt plagg och gjorde lite ändringar, har inget mönster att hänvisa till ifall någon undrar.

Ni skall ha en fin avslutning på söndagen!

7 kommentarer:

  1. Så snygga dom blev!
    Du är fantastiskt duktig på att sy både kläder och väskor.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Låt sommaren komma! Det är trevligt med fickor och fin modell!

    SvaraRadera
  3. Härliga tunikor du sytt, visst är det roligt när "klädtarmen" drar lite också?
    Kram immi

    SvaraRadera
  4. Ihania kesämekkoja. Ensimmäinen toi mieleen BB-mekot 1950-luvulta, vaikka helma ei olekaan yhtä runsas kuin silloin oli muodissa.

    SvaraRadera
  5. Nyt saa kesä tulla, kun on kesätunikat tehty:) Kauniita ja keveitä kaikki, kiva tuo kukka samettinen!

    SvaraRadera
  6. Snyggt vill jag säga. Du kan känna dig välklädd hela tiden. Önskar jag också hade sådan energi.

    SvaraRadera
  7. Kauniita tunikoita! Kaikkien kankaat ovat niin mieleisiä ja kivoja yksityiskohtia jokaisessa. Kyllä huomaa, että on ammattilainen asialla.

    SvaraRadera