4 sep. 2013

Jag är......

.............en tygsamlare av STORA mått och då gäller det inte bara quilttyger, ooo nej, här finns det både dittan och dattan i tygväg. Klädtyger har jag så jag kunde ekipera en mindre by, så nu bestämde jag mej för att åtminstone göra ett försök att krympa på dessa mängder.
 Började med att sy en omlottväst i ribbtrikå som kommer att vara skön sen när det blir kallare väder
 Ett av mina tyghalsband fick också hänga med på bild. Som ni ser så har min vän "Provdockan" fått komma ut på terrassen, det var länge sen senast
Ryggstycket är slätt och tråkigt, men bekvämt att ha under ytterjacka
 Följande plagg jag sydde var en ärmlös tunika i ylletyg
 Här har jag ett cerise tyghalsband som accessoar
 Jag har klipp till tunikan på helsnedd så att den skall vara bekvämast möjlig eftersom tyget i sej annars inte töjer över huvudtaget.
En dragkedja i  ryggen så att jag ta mej in och ur plagget
 Och så till följande plagg som är en likadan ärmlös tunika i ett tunnare yllebland-tyg i färgen plommon, passar bra nu när plommonträdet bär massor med frukt i just denna färg. Jag har kokat plommonsaft i såna mängder att jag ser väl snart ut som ett plommon själv ;)
 Ännu ett tyghalsband, i vitt och beige med träpärlor
 Denna är också klippt på helsnedd för tyget är inte av det töjbara sorten. Jag gjorde den här lite kortare
Och dragkedja i ryggen, här blev det en dold dragkedja vilken är MYCKET lättare att få snyggt sytt, rekommenderas!
Jag har också sytt två långärmade toppar i töjbart sammetstrikå och två par joggingbyxor, men inga bilder på de tråkmånsarna, svarta som de är alla fyra.

Det blir alldeles för sällan sytt kläder, tyvärr, fast det är sååååååå kul, men sedan jag började med lapptekniken blir det mest just lappteknik och som ni alla vet blir man aldrig färdig med det!

På lördag är det dags för Tammerfors igen, blir att stanna över natten denna gång. Kanske man hinner titta in i några butiker, hoppas.

Ni ska alla ha en god fortsättning på veckan!!!!!

15 kommentarer:

  1. Så mycket fint!!!
    Kram Yvonne

    SvaraRadera
  2. Så många fina kläder du har sytt och så dekorativa halsbanden blev till dem! Kul med lite nytt i höst! Kram

    SvaraRadera
  3. Vilka underbara kläder du sytt, visst är det skönt att bli av med lite klädtyger ibland..Mönstret till omlottvästen undrar jag över, eget kanske? Kram

    SvaraRadera
  4. Men åh... vad jag gillar den första grå trikåvästen... finns den möjligen på mönster??
    De andra är snygga de med men mina ögon såg nästan bara den grå!Du är väldigt duktig och allt blir ju såå fint!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Så lekkert alt du har sydd er! Likte vesten veldig godt, og alle tunikaene også! Smykkene er virkelig det lille ekstra!

    SvaraRadera
  6. Jösses vad snyggt. Den grå västen skulle jag vara i stort behov av. Tänk om jag borde apa efter dig, här ligger tyg med i hyllorna men tyvärr ingen tjockare trikå.

    SvaraRadera
  7. Vau, todella upeita tunikoita! Tuossa ensimmäisessä olit hauskasti käyttänyt neulosta. Olet ollut ahkera tyttö.

    SvaraRadera
  8. Du...jag blev kär i din väst:))))
    Vart hittar man mönster till den?

    kramen Gunilla

    SvaraRadera
  9. Så mye fint du har sydd , og de smykkene var bare prikken over i-en ! Fant tut på de, så de skal jeg prøve meg på en dag :)

    SvaraRadera
  10. Tusen tack för ditt svar!!
    Ska försöka att få tag i den.

    kram Gunilla

    SvaraRadera
  11. Olet ollut ahkerana! Kauniita vaatteita ja monikäyttöisiä ja nuo kaulakorut sopivat hyvin! Tuo ensimmäinen liivi on tosi kiva. Tykkään siitä paljon!

    SvaraRadera
  12. Hej är också intresserad av mönster till den grå västen den var bara såååå fin. Du kanske kan svara här så jag kan läsa har ingen egen blogg.
    Cathrine

    SvaraRadera
  13. Hejsan Cathrine!
    Mönstret till den grå omlottvästen är från tidningen Ottobre nr. 2/2012. Där har de använt det till ärmlös sommartopp, men mönstret funkar lika bra som väst, eller hur?
    Lycka till med sömnaden!
    Hälsningar åt alla från soliga Tammerfors där jag befinner mej detta veckoslut.

    SvaraRadera
  14. Absolut den tidningen tror jag att jag har, måste kolla. Tack Cathrine

    SvaraRadera
  15. Tuo liivi on aivan ihana! Lämpöisen ja pehmeän näköinen. Villatunikat ovat myös kauniit.

    SvaraRadera