1 jan. 2015

Ett riktigt Gott Nytt Quilt År

 Så har ett nytt år kommit igång, med nya utmaningar och förhoppningsvis en massa sömnad
Jag har igen jobbat med svart/vitt och applicerat och broderat en framsida till en väska

 Plockade in lite gråa mönstrade tyger i applikationerna samt några svart/vita

Sydde med tät och rätt smal zick-zack runt de applicerade delarna eftersom de är så små.
Bara att sy ihop med resten av väskan och så återkommer jag med bilder på den som färdig sen.

Christina BN i Norrköping frågade i en kommentar på mitt förra inlägg vad jag använder för stöd material i mina väskor, det som jag kallar väskfilt med lim alltså. Jag har tyvärr inget egentligt produktnamn att ge, i tygbutiken här i stan så kallas det bara för "stödfilt med lim" finns också en variant utan lim som är lite förmånligare. Filten i sej har en grovlek på ca 1,5 mm och är helt i konstfiber, troligtvis polyester. Finns ju många andra alternativ att köpa hos quiltbutikerna, men jag tycker om just denna som har bra stadga, men är inte för tjock och vill man går det bra att sätta den dubbelt och då få en riktigt "bastant" helhet. Hoppas att detta var till hjälp.

Ha nu alla en riktigt fin fortsättning på det nya året!!!

6 kommentarer:

  1. Upea applikaatio ja kirjailu! Tulossa hieno laukku:)

    Hyvää ja tilkkurikasta vuotta sinullekin

    SvaraRadera
  2. Hej.
    Tusen tack för svar på min fråga om mellanlägg. Tycker ibland att det är svårt att hitta "rätt" stadga på mellanlägg. Ibland blir det för stelt och ibland för sladdrigt. Jag provsydde en korg efter din senaste "tut". Använde nog en lite för kraftig vadd. Mätte nu och den var drygt 2 mm tjock . Blev lite klumpigt.
    Experimenterar och syr väskor och "nessar" så ofta jag hinner. Din blogg är en stor inspirationskälla.
    Nyfiken på att se din nya väska . Ser jättefint ut.
    Gott nytt år Hälsar
    Christina BN i Norrköping

    SvaraRadera
  3. Det ser allt proffsigt ut... väntar ivrigt på fortsättningen!
    Gott Nytt År till dig!!

    SvaraRadera
  4. Spennende veskeprosjekt! Godt nytt syår til deg!

    SvaraRadera
  5. Kaunis kuvio ja toteutus. Mistä sinä oikein ammennat noita kuvioita ja malleja! Oikein hyvää alkanutta vuotta sinullekin!

    SvaraRadera
  6. Upeaa, upeaa, upeaa! Hyvää uutta vuotta Sinulle.
    marjoriitta

    SvaraRadera