11 mars 2008

Hexagonväska

I höstas var jag till hantverkarmässan i Seinäjoki, där stötte jag på en försäljare som hade underbara japanska böcker och kunde naturligtvis inte låta bli att köpa en. Det var svårt att välja bland alla alternativen men jag fastnade till slut för denhär karamellen:"Quilt works av Hitomi Hanaoka" som är full av välgjorda små arbeten.


Såhär ser bokens pärm ut











Jag var ju tvungen att försöka mej på ett projekt ur boken och det blev den fina väskan som pryder pärmen. Min är inte klar ännu men på god väg.

Först pressade jag fast limtyg på ylletyget, klippte ut hexagons i tyget som jag sedan pressade runt en mindre hexagonmodell i hårt papperSedan sydde jag med ett yllegarn runt hexagonen med langettstygn och efter det virkade jag ett varv med samma garn i langettsömmen

Efter det fogar man ihop de färdiga hexagonerna med yllegarnet så att en väska formas
Dethär är alltså min halvfärdiga väska plus några extra hexagons. Den är jätterolig att göra. Jag återkommer med mera bilder när den är klar.

2 kommentarer:

  1. Den väskan blir väldigt fin!! Verkar vara rolig att sy, virkningen runt lapparna gör hela väskan. Jag är lite svag för japanska böcker, har 5st....Bl.a en väskbok som jag bläddrar i ofta, förstår inte ett smack men det är bra beskrivningar o allt är i cm, som tur är siffrorna samma som våra ;))

    SvaraRadera
  2. Hold da op, hvor er det en fed taske. Sælger du taskerne? eller kan du henvise til, hvor man kan købe mønstret? Den er altså virkelig cool :)

    SvaraRadera